A városi forgalomban közlekedő 0-2-2, a távolsági 0-1-1 ajtóelrendezéssel készült;
 az előbbi 24 ülő és 38 álló, az utóbbi 40 ülő és 20 álló utast szállított.
 A típusból 1959-ben 54, 1960-ban 119 érkezett a FAÜ-höz.

Elsőszériás Ikarus 620-630-as a FAÜ ill. BKV állományában
 

"Az első Ikarus 620-as menetrend szerinti forgalmát 1959. szeptember 19-én a Nagykörúton közlekedő 45-ös viszonylaton kezdte meg."
Nagy Zsolt gyűjtése szerint, először 1959 szeptember 18-án volt a hatósági vizsgájuk az "Fürstbe" érkezett Ikarus 620-asoknak.
Az egyik ilyen a
GA 09-41.
A fővárosi autóbusz-közlekedésnek az Ikarus 620-as autóbuszokból 1959 és 1970 között 935-öt,
míg az
Ikarus 630 típusból 1960 és 1964 között 16-ot adtak át."

** " Alapkonstrukciója megfelelt az Ikarus 60-asoknak, de karosszériája újszerű volt.
Az 50-es évek "divatjának" megfelelően elöl 4 fényszóróval volt felszerelve, megjelenésére a lekerekített vonalak voltak jellemzőek.
Későbbi főjavítások során ezt az ablakot megnagyobbították.
A nagyméretű szélvédő hajlított üvegből készült, de 2 darabból állt, melyeket egy keskeny műanyag sín tartott össze. "

     
Hatósági viszgája 1960. augusztus 11-én volt, és 1972 július 15-én vonták ki a forgalomból
és a garázsban egy "reklámfotó" háttereként.
 
Egy kis lámpa átalakítással

a "Récsei" garázs által lefestve1971-ben a Városligetben a tavaszi BNV ideje alatt az akkori vásári autóbuszjárat végállomásán sofőr pihenőként

 
A felvétel egy első szériás Ikarus 620-as belső terét mutatja, még kalauzüléssel.
 
 
Hatósági vizsgája 1960. augusztus 30-án volt, és 1972 augusztus 1-én vonták ki a forgalomból


" Az Ikarus gyárban a fővárosi tömegközlekedés részére épített 1000. autóbusz 1960. IX. 17-re készült el. Az
Ikarus 620 típusú, GA 10-00 rendszámú járművet a gyár nevében Tóth Lajos, a vázműhely dolgozója adta át. A Fővárosi Autóbuszüzem részéről Bogdánszki György kétszeres élmunkás gépkocsivezető és felesége, a kiváló dolgozó címmel kitüntetett kalauznő vette át. Az átadott autóbusz az ünnepség után az Ikarusz gyár irányában közlekedő 44-es viszonylaton teljesítette első meneteit"***

( Az ezredik fővárosi autóbusz. Népszabadság, 1960. szeptember 18. )

Vissza az autóbusz-közlekedés történetéhez

** "Az Ikarus 620 típusnak több variációja is fellelhető volt a FAÜ-nél.
A legelső szállítású GA 09-XX sorozatú kocsiktól eltekintve az összes
Ikarus 620-asnak külső bolygóműves hátsóhídja volt.
A benne levő fogaskerekek zizegő hangja Budapest utcai hangképének részévé vált.
Az erőforrás a jól ismert 125 LE-s 6 hengeres Csepel Diesel motor volt. A 620-as 5-fokozatú sebességváltóval
rendelkezett mely az 1. sebességi fokozat kivételével szinkronizált volt. A busz a 2-dik sebességi fokozatból indult.

A 49-es vonalán előfordult, hogy a csúcsforgalomban (túl)terhelt 620-as a
Lorántffy Zsuzsanna utcai megállóból csak az 1-es fokozatban tudott elindulni hegymenetben.

 

Az 1. fokozat egyenes fogazású fogaskerekei elég zajosak voltak. Az 5-dik sebesség áttételi viszonya 1:1 volt.
Voltak egyes Mávauttól átvett példányok, melyeknek 5-dik fokozata gyorsító (overdrive) áttételű volt.
Ezt mechanikailag a 4-fokozat helyére építették és ezért a váltóábrán a szokásoshoz képest a 4-es és 5-ös fokozat fel volt cserélve.

A gépkocsivezető fizikai terhelése a botváltós sebességváltó és a szokványos tengelykapcsoló kezelése miatt jelentős volt.
Kísérletek folytak a tengelykapcsoló kézi működtetésére pneumatikus szervo segítségével. A sebességváltó botjára egy emeltyűt szereltek,
mely egy sűrített levegővel működtetett munkahenger segítségével a tengelykapcsolót kiemelte.
Így a gkv-nak csak induláskor kellett a lábpedált használni, a menet közbeni váltásokhoz az emeltyűt használta.
A rendszer nem vált be, általános bevezetésére nem került sor
."

Harmadik sorozat Ikarus 620-as szállítás a FAÜ állományába.


8 hónapja forgalomban.

6111/265 Besz:1962.01.24 Récsei "S": 1974.01.09 Récsei
Utóélet
Átadás dátuma 1975.05.29
Újabb tulajdonos: Kelet-magyarországi Közmű és Mélyépítő Vállalat, Nyíregyháza, Vörösmarty tér 7.
Átrendszámozás 1975.05.29. Új rendszám GB 88-92, Végső selejtezés 1979.06.14

Budapest, 1962. szeptember 27. Járműforgalom este a Népköztársaság útján. MTI Fotó: Jármai Béla

** " Az
Ikarus 620-as harmadik sorozatán az alumínium-keretes tolóablakok helyett gumiprofilba ágyazott ablakok jelentek meg felül 2 billenő mozgású nyitható ablakkal. A gumiprofil kezdetben világos színű, majd a GA 91-xx sorozattól fekete színű volt."
A még eredeti formáját mutató

** "Az első tengely típusa megváltozott valahol a GA 91-xx közepén és egy sokkal szélesebb változatot használtak, ezáltal a kerekek kijjebb kerültek és egy vonalban voltak a hátsó tengely külső kerekeivel. "

   
** "Ezt a futómű típust használták aztán a FAÜ csuklósokban is, addig, amíg a KGST elvette Magyarországtól az első tengelyek gyártását és valami orosz típus lett a szabvány."
1962. januártól, 1973. decemberig volt állományban a "Mezőben".**

** "Ezek láthatóak ma a ZIU -9 trolikon. A KGST széthullása során a tengelyek is megváltoztak és eltűntek az un. Trilex-kerekek és helyette jöttek a ma is látható felnik."

az alaptípusra tervezett hátsó sárvédővel,
Besz: 1962. január 3. Selejt.: 1974.04.01**
   
 
A GA 57-13-as az egyik példája a futómű csere miatt megváltozott sárvédő ív variáció egyikének. Az első sárvédő ívet kicserélték, mert az eredeti lecsapott ív nem engedte a kanyarodási ív maximális kihasználását, de a hátsó lecsapott ív megmaradt az eredeti formájában.  A GA 10-79-es, szintén ilyen "félkész" állapotban ment "nyugdíjba".
Az utolsó felújítása után a 25-ös villamos pótló járaton   "Egy repülőtér is kevés, hogy egyből megforduljak", mondták a buszvezetők az új futóművel felszerelt, de még eredeti első sárvédő íves buszokról.
 

<= az eredeti, majd utána =>

Egy, még a gyárban készült fotósorozat erről a szériáról.

 
       

Alv.sz.: 6201/354
Besz: 1962.03.02 Mező "S": 1974.01.09 Mező
Utóélet
Újabb tulajdonos: Béke MGTSZ, Dombiratos
 
 

Az első képen látható

a MÁVAÚT-tól származik, 1961.08.29-én került forgalomba, GA 60-83 rendszámmal
és 1962.02.14-én került a FAÜ tulajdonába.
1972.12.28-án a Fürst garázsból a Mezőbe került. 1975.01.01-én selejtezték.
A második képen a másik "szedett vedett", a GA 58-89, szintén a MÁVAUT-tól.
Ott 1961.08.16-án volt a hatósági vizsgája és GA 60-97 rendszámon került forgalomba.
1962.02.14-én került a FAÜ-hez. 1974.01.09-én selejtezték

** (adatok: Nagy Zsolt Levente rendszám-gyűjteményéből)

 

** " A GA 58-88 világoszöld volt, a többi ilyen " szedett vedett " pedig világoskék volt.
A GA 58-88-nak az a sajátossága is megvolt, hogy első ajtón való felszállásra volt építve
és egészen szokatlan terelőkorlátok voltak benne, amelyet a főjavításig meghagytak.
Ezek a kocsik a "Fürst" ( Lágymányosi ) garázshoz tartoztak és jártak többek között a 22-esen és a 49-esen."

A GA 58-89 a Rákóczi úton, az akkori színével.

Lámpatest módosítások

** "A kocsi hátulján jellegzetes, nagyméretű integrált lámpatestekbe építették be a fék- és irányjelző lámpákat.
Ezeket a lámpatesteket használták a FAÜ - csuklósokon is.
Hasonlóan a magasságjelző lámpákhoz az első index lámpák is könnycsepp alakú karosszériára simulóak voltak."

Az index (néhány kocsi kivételével) a csepp alakú helyett kis szögletes formájú lesz. (Ez azonban nem azonos a későbbi szögletes magasságjelzőkkel).

Ezek a kocsik a néhány kivétel!

 

 
A hátsó díszléc kezdetben a képen látható módon, középen a rendszámtábla megvilágító díszkeretre hajlott. Később, az egyszerűbb megoldást alkalmazták és mint a lentebbi képen látható, egyenes vonalban szerelték.
 

 

 

A GA 10-71 Ikarus 620-as autóbusz, majdnem eredeti formájában, gyakorlatilag az átalakítás megfelel az 1964-es kiadású kocsikhoz.


(Besz:1960.08.11) eredeti a karosszériára simuló, könnycsepp alakú index lámpával és nagyméretű hátsó lámpával. Ezt az összeállítást selejtezéséig (1972.06.01) megtartották**

 

 
 
 
Az index "könnycsepp alakú"
a sárvédők íve megtört.

 

GA 92-82 még az eredeti hátsólámpájával a József Attila lakótelepen.
1964.november 16-án a "Fürstben" vették állományba.
Az Óbuda ü.e. beindulásakor forgalmi vonalak átvétele miatt 1970. 12. 28-tól
a GA 92-62 ~ 92-94 frsz. autóbuszok a "Fürstből" áthelyezve.
Innen selejtezték 1974. december 28-án.**

** "Ezek az integrált ("mosolygós") lámpatestek gyártása még az Ikarus 620-as típus kifutása előtt megszűnt és ezeket egyszerű különálló kerek lámpákkal helyettesítették".

Sajnos felvételt, csak most kaptam egy egészen furcsa megoldásról és sajnos az is egy balestet helyszíni szemléjén készült a FAÜ 11. Ikarus 620-áról.
A
GA 10-71-es hátsó lámpáján jól látható keretet meghagyva építették be a lemezre felszerelt kis, kerek lámpákat.

  ~ Az elsők között érkezett ~

 

~ 1959 szeptember 29-én érkezett és ~
1971 augusztus 18-án selejtezték,
mindvégig a "Fürstben" szolgált.

 

 
Ezen felvételt, egy német Ikarus fórumon találtam.
Bár a kerek kislámpák nem a magyarországi 620-630-asokra szereltek, de a megoldás a nagy integrált lámpatestek hiánya miatt, ugyan az.
Érdemes felkeresni a fenti linket, akár a lámpatestek módosításának vizsgálata miatt, akár a Németekre jellemző, a régi "dolgok" megőrzésére irányuló törekvései miatt!

 

Az átalakítás másik módja. Az eredeti hátsólámpát kiszerelték, és egy lemezre az akkor első indexként már használatos un. Villtex kerek lámpákkal szerelték fel. Az ilyen áthidaló megoldásra azért volt szükség, mert a lámpatartó karosszériaelem más megoldást nem igazán engedett. A lentebbi képen látható variáció már karosszéria munkát igényelt.
Bár ez a busz nem BKV-s, de onnan származik.
 
GA 93-51
Alv.sz.: 6409/825. 1964.11.16.- án állt forgalomba és 1975.10.09-én selejtezték le a "Kilián" garázsban. **
Hasonló a fenti képen látható átalakításhoz, de itt, egy "macskaszem" is társul az index és féklámpához. A felvétel, 1974 nyarán készült Csepelen, a "Tanácsház" téren.
 
A reprodukción egy a fenti képen látható kialakítású lámpacsere, csak a "macskaszem" maradt el. Így talán még nem vesztette el az eredeti jellegét, mert a gyári formát megtartották.
 
 
 
   
 
 
 
Az itteni reprodukción egy hasonló hátsólámpa átalakítás látható mint a fenti képen, de itt már nem hagyták meg az eredeti lámpatest alakját, hanem a hátsó homlokfal síkjában fedték le egy lemezzel és arra lett felszerelve a 2-2 világítótest.
GA 92-07
Besz: 1963. 08. 02. Forg.ki.: 1975. 12. 24.
938,9 Km
 

A karosszériára simuló, könnycsepp alakú,
majd a GA-90-xx sorozatra jellemző vékony,
szögletes első indexet is az egyszerű
kerek lámpára cserélték.

 
 
 
 
 
 

Egy másik fotó, már felújítás után karambolosan. 

GA 92-14
szintén a 93-as járaton, a Nagyvárad téren.
Mellette egy FAÜ csuklós szemből, jól
összehasonlítható a változtatás a két típus között.
 
1963. augusztus 13-án érkezett a "Mező" ü.e.-be
és onnan is selejtezték 1973. december 31-én.
974,7 ezer km-t teljesített. Alv.sz.:6306/206**
Jól látható a vezetőablak alatt kialakított szellőzőnyílás, amit főjavítások után mindegyiken megszüntettek.

Viszonylatszám jelző átalakítások, variációk

   
A GA 90-49 kicsiről, szélesre átalakított viszonylatszám jelzője az első ablak ferde vonalát követi,     míg a GA 90-56-é, gondolom a jobban láthatóság érdekében, a szélvédőkhöz képest függőleges.

Átalakítások után

Az utolsó darab, elsőszériás

 rendszámú Ikarus 620-as


1961-ben még a gyárban
 
és végleges állapotára alakítva 1973-ban.
 
 
 
 
GA 11-80 felújítás után a "Récsei" garázs előtt. Az elsőszériás Ikarus 620-asok egyikénél sem alakítottak át szélesre, téglalap alakúra viszonylatszám jelzőt és - gyűjtésem szerint- egyetlen egynél cseréltek oldalablakokat, billenő mozgású, nyitható ablakra.
 
Besz: 1961.08.24. Az utolsó 620-as amelyik ezüstcsík nélkül, kék színnel érkezett. Forg.-ból: 1974.03.01.

** "A BKV főműhelye nem rendelkezett elegendő kapacitással a nagyszámú főjavítás elvégzésére.
Ezért többek között a Kabai ÁMG is bekapcsolódott ezekbe a munkákba. Ekkor indult meg a javítás minőségének elsilányosodása.
Míg a BKV által főjavított kocsik szinte gyári új állapotban hagyták el a műhelyeket,
addig a külső cégek által javított járműveknél szembetűnő volt a felületes munka eredménye.
A BKV és elődei mindig nagy súlyt helyeztek a feliratozás szép és egységes kivitelezésére.
Ezt a külső cégek sajnos nem követték és az évek során a BKV is felhagyott vele.
Így alakult ki az, hogy az egyes autóbuszgarázsok által a kocsi-számok festésére használt sablonok alapján a jármű honossága megállapítható volt.
Jellegzetes "színfolt" volt az Óbuda Garázsba tartozó kocsikon a konzekvensen fejjel lefelé felfestett 8-as szám."

** " Az Ikarus 620-as harmadik sorozatán az alumínium - keretes tolóablakok helyett
gumiprofilba ágyazott ablakok jelentek meg felül 2 billenő mozgású nyitható ablakkal.
A gumiprofil kezdetben világos színű, majd a GA 91-xx sorozattól fekete színű volt."

Beszerzési ideje: 1962.01.17 (Récsei garázs), állományból törlése: 1973.12.21. Gyöngyösre a MEZŐGÉP-hez került**
Barátom az autóbuszával a megszűnt 25-ös villamos végállomásánál.

"Ennek a busznak nagyon könnyű volt a kormánya", ami 620-asokra nem igazán volt jellemző, a szervo, ill. a levegő rásegítő megjelenéséig.

 
A GA 57-33 a Városligetben, a 25-ös
villamospótló járaton 1973-ban.
A Hungária körúti felüljáró még nem épült meg, a ligeten átvezető Kacsóh Pongrác úton akkor még nem volt számottevő forgalom.
 
Az Attila úton még az eredeti felépítésében

 

Beszerzés: 1962. január 10. 1974.04.01-én selejtezték.**
Újabb tulajdonos Kinizsi MGTSZ, Kecel, József A. u. 13.
Átrendszámozás 1975.02.24
További rendszám GB 91-77
Változás dátuma 1975.02.24
Változás 40 ülő és 20 álló személy szállítására alkalmas
Változás dátuma 1974.05.21
Újabb tulajdonos névváltozás: Szőlőfürt Szakszövetkezet, Kecel, Szabadság tér 9.
Végső selejtezés 1979.05.10
az első-szériás 62O-as alumíniumkeretes ablakok tolóablakaival,
mely az egyetlen a többi GA 57-es sorozatú kocsiból.
 
** " A harmadik sorozattal jelent meg a körbefutó széles ezüst csík a kocsi alsó harmadának magasságában. 

Ezt a dekorációs elemet egészen az IK 260/280-as sorozat megjelenéséig megtartották a budapesti autóbuszokon és főjavítások során régi, eredetileg teljesen kék kocsikon is alkalmazták."



a MÁVAUT-tas, 1960. december 16-i beszerzésű GA 55-64-es.

A FAÜ 1962. február 14-én vette át és a GA 58-86 rendszámot kapta,
majd 1968. június 6-án számozta át
GA 95-00-ra.
1972-ben az M7-es bevezető szakaszán a belváros felé a felüljáró után a szembejövő sávra esett.

1972. október 9-én selejtezték a Fürstből


 
A GA 95-06 mögötte a
GA 95-21
1969 augusztusától 1976 júliusáig ill. októberéig voltak a BKV állományban




A kép bal alsó sarkában látható 1969. decemberi Ikarus 620-as,
bár az utolsó szériába tartozott, mégis "szögletes" hátsó sárvédővel szállították.
Feljegyzéseim tanúsága szerint az 1975-ös kabai felújítása után már kerek sárvédőív volt a buszon.
1976. október 29-én selejtezték a Mező garázsból.
Adományozó: UVATERV



 

-től -ig
Óbudai garázs **
(Nagy Zsolt Levente)

D630.28.7003/2231 1970.04.16 Óbuda "S":1977.04.27 Mező
 

A GA-95-65-től GA-95-75-ig a "Récsei" garázs,
a GA-95-76 és a GA-95-77 az Óbudai garázs.
(Tildy)
GA-95-52-től (1970 04. 15) GA-95-77-ig az utolsó széria
az
Ikarus 620 típusból, a BKV-nál.

=>

D630.28.6911/1720
Besz: 1970.04.16 "S": 1976.07.17
7983 cm3 hengerűrtartalmú
Csepel D-613 típusú motorral szállítva
 
 
 
 
 

Utóélet
Átadás dátuma 1976.08.09
Újabb tulajdonos Nagyközségi Tanács VB,
Átrendszámozás: 1976.11.04
További rendszám: GB 89-74
Végső selejtezés: 1980.06.10

A GA 95-74 1970. április 20-án a GA 95-75, április 30-án, a

május 6-án és a tényleg utolsó Ikarus 620-as,
a GA 95-77 augusztus 11-én érkezett, ill. volt a hatósági vizsgája. **
(Nagy Zsolt Levente)
A képen látható GA 95-76-ost 1978 január 12-én selejtezték.

 
A

1976 október 16-i állományból való törlése után 1979 decemberében
étkező vontatmánnyá alakították és YN 68-72 frsz-on állományba visszavették.
1988. október 31-én törölték véglegesen az állományból.**
(Nagy Zsolt Levente)

 

A FAÜ és a BKV által beszerzett, összesen 935 db. Ikarus 620-asokból

a BKV-nak ez az egyetlen darab Ikarus 620-asa maradt..

 

GA 95-16 /1969/ (Alvázszám: 6911/1740)
Sallai fmh. 1995. IV. 10.
     
 
A GA 95-16-osnak elég változatos volt az "életútja" 1969. december 32-án volt a hatósági vizsgája és az Óbudai garázsba került.
1973. 12. 22-én áthelyeztél a "Mező"-be, onnan 1974. decemberében, típusösszevonás miatt, a "Kiliánba",
majd 1976. októberében visszahelyezték a "Mező" garázsba.
1976. december 16-án onnan vonták ki a forgalomból. 440000 Km-t futott.

2003. tavaszi állapot

   

Az MVK Zrt.-hez került és ott restaurált autóbusz 2010. december 9-én sikeres műszaki vizsgát tett.

A múzeumi 620-as felújításához a BKV beszerzett 2 db Ikarus "630"-ast ami Nagy Zsolt nyomozása szerint a volt BKV-s GA 57-84-es 620-as.

2006 április 10-én szétbontották!

 
 
 
 
 
 
 
Még Németországban is több a felújított öreg Ikarus, mint Magyarországon, nem beszélve a 620-as, 630-asokról.

Szekszárdon lett egy 630-as felújítva, ülések nélkül.

Az Ikarus 630-as buszok rendszámai: GA 80-20-tól GA 80-32-ig.
 GA 11-10 GA 80-31 1960.05.10 1970.12.07 1975/01 1974.10.26 Récsei

  =>
Besz:60.05.10
 
. Selejt:74.10.26. Alv.sz.: 630.1.6002/349
 
     
Átszámozva: 1963. 07.
 
Átépítés Ikarus 620-ra 1970
 
     

Ezeket a buszokat 1970-ben - GA 80-30, -31, 32 - ill. 1973-ban,

 
Átépítés Ikarus 620-ra 1973. február 15.
 
 
 
 
 
Átépítés után, mint "Kiliános".
Besz:64.10.30.   Selejt:76.10.29. Alv.sz.:6409/1017
 
Besz:64.10.30. Selejt:76.07.09. Alv.sz.:6409/1016
Átépítés Ikarus 620-ra 1973. február 19.

átalakították 620-asra, a GA 80-25, -26, -27, kivételével ( eladás ill. üzemi járművé átalakítás ),
majd a "Récsei" garázsból a "Kilián" garázsba kerültek.

1963. december 22.-i beszerzésű a 193-as (MALÉV repülőtéri) járat céljára.
A peron alatt poggyászszállításra csomagtartót alakítottak ki.
1966-ban különjárati állományba helyezték.
1973. február 28-án alakították át 620-á és 1976 júliusában selejtezték.
Alv.sz.: 6311/200 493 ezer km-t futott. **Nagy Zsolt Levente

 

És ide a végére jut a magyarázat, az autóbusz és azon belül is az Ikarus 620-as "imádat".
Talán 1970-ben építették az első Kacsóh Pongrácz úti vasúti felüljárót. Arra az időre a 25-ös és a 25y végállomását,
a Korong utcába (gyakorlatilag az Ajtósi Dürer sor folytatása) helyezték, nem messze oda ahol laktunk.
És kész....!

Selejtezések

Az oldal összeállításában segítségemre voltak:
Székács András,
Nagy Zsolt Levente,