1967. Az átalakított Ikarus 620 városnéző busz az Erzsébet híd budai hídfőjénél.
Ebből a típusból 3 db. volt.

A . Csakhogy azt , mivel

  A Budapesti Idegenforgalmi Hivatal részére készített városnéző busz alapja, egy 620-as Ikarus volt. A járművet nem a mátyásföldi gyárban, hanem a Gyömrői úton, a FAÜ Sallai Imréről elnevezett főműhelyében tervezték és építették.
Ott a hatvanas évek elején nemcsak szereléssel, javítással, hanem professzionális barkácsolóként, járműgyártással is foglalkoztak.
 

 1961. évi Budapesti Nemzetközi Vásáron debütált és
1962. május 17-én
GA 58-90
forgalmi rendszámmal állt forgalomba
 

 
 

 

 
A GA 80-33 eredeti rendszámmal

 

"Számtalan prospektust, bédekkert és plakátot díszítettek vele, az 1963-ban kiadott Közlekedés bélyegsorozaton megörökítették 30 fillér értékben, és akkoriban nem készülhetett olyan, a főváros látványosságait bemutató film, melyen ne került volna elő. Legtöbbször népszerű színészek dülöngéltek a fedélzetén, és teli torokból énekelték, hogy "Budapest, te csodás, te vagy nékünk a szívdobogás". A látottak alapján pedig bárki azt gondolhatta, hogy Budapesten állandóan hét ágra süt a nap, és az emberek mindig úgy mosolyognak, mint Rátonyi Róbert, ha Németh Marikára pillant.
Nem csoda, hogy a busz iránt akkora érdeklődés mutatkozott, hogy a FAÜ hamarosan újabb két Ikarus 620-ast átalakított, hogy az idegenforgalmat szolgálja. A három, korántsem teljesen egyforma busz több mint tíz évig állta a folyamatos napfényt,"

 
Az Ikarus 620-as átalakításokkal, gyakorlatilag egyidejűleg készült el,
Finta László
tervei alapján a MÁVAUT számára a képen látható nyitott városnéző.

Az 1963-as két darab nyitott Ikarus 620 utángyártás megjelenése után,
GA 80-33
rendszámot kapta.

A fotó tanúsága szerint az ülések nem a kényelmükről voltak híresek.

Az első felújítása után, erre a "620-asra" is felkerült a szellőző rács ami az akkor gyártottakra volt jellemző.
A felvétel 1966-ban készült, egy a Citadellánál tett látogatásnál.
 

Gyártásakor a fényszórók mögötti terület kékre volt festve, majd felújítása után már a szürke sáv színére.

 

Az első nyitott Ikarusz 620, a GA 80-33
 

 

 

Zámory Zsolt úr küldte ezt a fotót, amin gyakorlatilag a BKV összes városnéző autóbusza látható.
A  felvétel a Roosevelt téren készült. Innen indították a különjárati buszokat.

A képnek két érdekessége is van.
Az egyik, hogy
ez az egyetlen fényképem a GA 80-34-es nyitott Ikarus 620-ról, a másik, hogy a BKV egyetlen,
Ikarus 556-ból átalakított GA 82-04-es különjárati autóbusza is szerepel a képen, üzem közben.
.

 

 
 
 
Beszerzése: 1963.
   

 

 

 

     

1975. január 6-i selejtezésükig sok érdeklődőt szállítottak. Pótlásukra, csak 2007-ben került sor.
Hatalmas meglepetés volt, hogy az áprilisi nagyszabású veteránautós találkozón egyszer csak felbukkant a városnéző busz. Pontosabban egy busz, ami kísértetiesen hasonlít rá.

~ . ~

A Budapesti városnézők selejtezése után
a 12 sz. Volán 1976-ban építette át a GC 02-89-es Ikarus 620-as alvázára
a GC 11-09-es 630-as rendszámával.
1980-ig járt a 43-as járatszámú ún. "Mecseki körjáraton".

 
 

 

 

"A mikrobuszszerelvények, amelyek elsősorban a Margitszigeten arattak sikert, egyértelműen szovjet minta alapján készültek, hiszen a FAÜ vezérigazgatója a cég lapjában örömmel tájékoztatta a dolgozókat arról, hogy Leningrádban megismerkedtek "egy számunkra teljesen új járműtípussal, ahogyan mi neveztük, autóbuszvonattal", ami csak azért kívánkozik ide, mert egyesek szerint a városnéző busz létrehozását valami hasonló, konkrétan egy szocsi kirándulás ihlette. "Délután aztán még egy meglepetés ért: nemcsak az igazgató jött el, hanem vele együtt megjelent felettes szervük, a Krasznodari Autóbusz-közlekedési Tröszt igazgatónője is. A kölcsönös bemutatkozás után nyomban szívélyes és elvtársi légkör alakult ki közöttünk, majd átadtam a részükre hozott fényképsorozatot. (...) Újabb meglepetésemre másnap nemcsak egy ragyogó Volgát küldtek értem és a tolmácsomért, hanem mindketten ismét eljöttek, hogy velük együtt menjek üzemükbe. Ott aztán még további meglepetések vártak rám." A beszámolót egy FAÜ-nél dolgozó középvezető írta 1961-ben, állítólag az egyik "meglepetés" épp a kabrió autóbusz volt, ám ez nem bizonyított. Ráadásul az Autóbusz című üzemi lap 1961. június 28-i számában találtunk egy karikatúrát, ami kísértetiesen emlékeztet a városnézőre."

Idézetek: - legát -

Vissza az autóbusz közlekedés története lapra

 

Új beszerzésként 1963 december 22-én kapta a FAÜ a képen látható Ikarus 630 típusú autóbuszt
(alv.sz.:630..6308 150)
 a 193-as (MALÉV repülőtéri) járat céljára. Útvonala, Vörösmarty tér-Ferihegyi repülőtér (A peron alatt poggyászszállításra, csomagtartót alakítottak ki).
A GA 80-25-öst 1971 májusától a vállalati KISZ. bizottság rendelkezésére bocsátották és a "Récsei ÜE"-ből a "Mező ÜE"-be helyezték át. Az autóbusz továbbra is különjárati állományban maradt.1972 végén, aztán üzemi járművé minősítették (GB 33-89). 1976 február elején selejtezték, majd végül YD 19-17-re számozták.

 

Garázsmenetben.

Hát nem éppen a legsikeresebb felvételeim közé tartozik.
     

 


alv.sz.: 630..6311 200

Fenti társával együtt 1963. december 22-én került beszerzésre.
1973.02.28-án a képen látható állapotra, 620-ra lett átalakítva és
1976. júliusában selejtezték.



    FAÜ IC 622


Két kísérleti kocsit Ikarus 620-as autóbuszok felhasználásával is építettek.
Elsőként, a GA 11-05-ös Ikarus 620-as autóbuszból lett a  csuklós prototípus utánfutó része.

Egy amerikai retussal készített fotó.

 

A négytengelyes a eredei festésével
  A négytengelyűt (GA 60-00) 1961. március 31-én, a háromtengelyűt (GA 59-00)1962. június 1-jén helyezték üzembe. Az előbbi 16 400 mm, az utóbbi 15 450 mm hosszú volt.

 

 
 
 
 
 

1962 átszámozása után (GA 83-00)

 
 
 
Átfestése után

GA 60-00 majd 1962 évi átszámozása után GA 83-00

Az ablakai a GA 09-es a GA 10-es, és a GA 11-es sorozatnál volt jellemző.

 



FAÜ IC 620

Az 1959. október 7-i beszerzésű Ikarus 620-as felhasználásával készítették 1962-ben a 3 tengelyes Ikarus 620-as csuklós autóbuszt. Sajnos arról nincs információnk melyik a másik 620-as, amelyet felhasználtak az építéshez.

A GA 09-80-as majd       GA 59-00 frsz.-u
 

 

   
Ikarus 620-as az első házilagosan csuklósított háromtengelyes prototípus.
 

 

 Sorozatgyártásra nem kerültek: a két kocsit 1968-ban selejtezték.

Annyit tudok biztosan, hogy a 2 csuklóshoz a FAÜ 3 korábbi 620-asát használták fel (GA 09-80, 10-35, 11-05), míg a negyedik (valamelyik utánfutóhoz felhasznált) jármű eredete ismeretlen.
A 09-80-ast 1962-ben vonták ki az állományból, tehát ezt csak az 59-00 (háromtengelyes, 62-ben készített) csuklóshoz használhatták fel. A másik kettőt 61-ben vonták ki az állományból, feltehetőleg e kettőből építették 61-ben a négytengelyest (60-00). Hogy melyik lett az első része, melyik a hátsó, nem tudom. (Olyan feljegyzéssel is találkoztam, hogy 10-35-ből az 59-00 utánfutója lett volna, nem tudom, igaz-e.)

Mihálffy László
 

 

Összesen 54 darabot készítettek ebből a típusból, de egyiket sem a maga számára,

GA 55-23
MÁVAÚT csuklós, 1967. Képeslap repró, "Bano"-tól
ellenben a MÁVAUT ill. a VOLÁN az egész ország területén átvette és alkalmazta helyi és helyközi változatban is.
A GA 55-23-ashoz hasonlót (vontató ablakai elhúzható, futó felhajtható) keveset készítettek. Csuklós építéshez kezdetben az első-szériás Ikarus 620-asokat használták fel.
 

 

 

Ikarus 622-esek a Váci úton, egy 2800-as motorkocsival. Köszönet a szép színes felvételért a szerzőnek

Vissza a FAÜ csuklósokhoz
vagy
vissza az autóbusz-közlekedés története oldalra

 

Ikarus 620 csuklós Debrecenben

 

                 
 
 
                           

Ikarus 620 emeletes. Hol lehet?