"1954-ben hatalmas meglepetéssel szolgált az IKARUS gyár: megindította az Ikarus 55 típusú, nagyméretű önhordó-vázas, farmotoros távolsági autóbusz sorozatgyártását. Vonalvezetése, szerkezeti megoldásai forradalmi újítást jelentettek az autóbuszgyártás történetében."

Részlet az "IKARUS 1948-1963" c. kiadványból

A tervezés során első prototípus, az ős Ikarus 66-os 1952-ben készült el.

Ez a busz formailag hasonlított a későbbi farosokra,

Autó - Motor 1953
   

de a típusra jellemző hátsó motorsátor először csak az 1953-ban elkészült Ikarus 55-ös prototípusokon jelent meg.

 
 
           

 

                   
       
 
           
~
                     
         
 
 

 

Ikarus 55-66  termékismertető

     
Ikarusz 66 önhordó karosszéria Reprodukció: "Ikarus 1948-1963"
 
     

 

Infra lámpás szárítás. Reprodukció: "Ikarus 1948-1963"
 

 

 

Ikarusz 66 - 55, 6 hengeres farmotor Reprodukció: "Ikarus 1948-1963"
 
Reprodukció: Ikarus 1948-1963

  "P. Horváth György (1922-1990) - az Ikarus-ban csak "Atyának" hívott néhai báró Petrichevich - tervezte autóbuszok meghatározó elemei voltak a szocializmus későbbi évtizedei tárgykultúrájának, arról nem is beszélve, hogy a kezdetben Zerkovitz Béla főmérnök vezette konstruktőr csapat - főként Bálint György, Schmidt Kázmér, Schőnberger Ernő, Oszetzky Károly és persze P. Horváth - farmotoros, önhordó járműve igen jó menettulajdonságokkal rendelkezett, s híresen strapabíró volt, felvéve a versenyt a világ legjobbjaival." 

   

A MOGÜRT NDK felé irányuló prospektusa.

Az 1953/54-ben elkészült mindössze 12 darab Ikarus 55 javarészt külföldre került, kiállításokon, autószalonokon szerepeltek megrendelések gyűjtése céljából.
Az 1954-től gyártott kocsik az első néhány évben rejtett illetve lökhárítóba integrált, a kanyarodást segítő fényszórókkal készültek.
1956-57-ben áttértek a lökhárító fölött a homlokfalból kiálló fényszórók alkalmazására (az ott lévő elnyújtott csillag-motívum lerövidítésével), és így készültek 1959-ig.
1960-tól (Ikarus 66: 1961-től) alkalmazták a homlokfalba süllyesztett díszrácsot a lámpákkal egybeépítve.
(1960-ban az Ik66-osok még kiálló fényszóróval, és köztük egy kisebb méretű díszráccsal készültek, melyben "Ikarus 66" felirat volt.)

A tetőn lévő ívelt ablakok - az autóbusz komfortosságának és tágasság érzetének növelése céljából - mind a két típusváltozaton bevezetésre kerültek.

   

A csepp alakú homlokfali irányjelzők kezdettől fogva jellemezték a buszokat, ezek a '60-as évek közepén végrehajtott utolsó rekonstrukciónál módosultak kerek indexekre.
"Talán a hidegháború furcsa fintoraként jelenhettek meg P. Horváth távolsági buszának tetején elöl s hátul; illetve az irányjelzők formájában a nagy amerikai autók repülőgépeket, sőt űrjárműveket idéző farok-lámpáinak pandanjai, és a sok csillogó rozsdamentes acél díszléc, még az ütköző alatti fertályon is. Vagy netán a Szputnyik-láz szovjet zónabéli autonóm lecsapódásával volt dolgunk az Ikarusok a korban szokatlan díszítettségének esetében?"
"Finta László, az Ikarus másik legendás tervezője, az "ifjú titán", szerint "P. Horváth származásából következően [sic!] - és a kiteljesedő amerikai túldíszített irányzat hatására - sok csillogó dísszel öltöztette fel amúgy karakteres formáit". Finta "a díszítéseket nemcsak feleslegesnek", de egyenesen nem a "helyükön lévőnek" tartotta egy nemrégiben vele készült interjúban. SzM"
(Irodalom: P. Horváth György. In: Lelkes Péter (szerk.): Art Designer. A magyar formatervezés fél évszázada. Budapest, 2004, 54-57.)

1959-1960-ban a fényszórók a lökhárító fölé kerültek,

majd kihozták a kifutásig megtartott süllyesztett díszrácsos változatot az úgynevezett "lóversenypálya" kivitelt.

Az első sorozatban az 55-ös dupla beszállóajtaja a két tengely között volt,

           

Viszonylatszám
jelzővel

                   
       
 
           
~
                     
         

az ajtó nyitásakor a felszállást könnyítendően egy további lépcsőfok is leereszkedett. Később már az 55-ösnek is csak némely LUX kivitele készült így, melynek fő ismertetőjét a viszonylatjelző tábla helyére beépített hatalmas kiegészítő fényszóró jelentette.

   
 
Jellegzetessége a homlokfalra szerelt fényszóró volt és ha igaz, rózsaszínre festették.

A szélvédő fölötti homlokfali fényszórója nem az utolsó szériás és nem csak Lux típusjelzésű, hanem az 1962-ben gyártott Ikarus 55-ös sorozatnak volt.
(GA 62-83 - 63-01)
Mihálffy László
 

 

 

1970 márciusától az Ikarus 55-66 típuspár mátyásföldi termelését teljesen áthelyezték az 1963-ig Általános Mechanikai Gépgyár néven ismert székesfehérvári üzembe.

 
 

Az utódok, a fehérvári tervezésű 255-ös és 266-os Ikarusok a 200-as család uniformizált, elegáns vonalvezetésű, de attraktivitásban megközelítőleg sem egyenértékű karosszériáját kapták meg.
 

   
 
Itt fejeződött be 1972-ben az 55-ös széria gyártása, 1973. július 17-én pedig az utolsó 66-os is legördült a szalagról, lezárva ezzel a magyar gépjárműipar egyik legnagyobb és igen sikeres fejezetét.

"Végül már olcsó és igénytelen szürke festéssel, de egészen a hetvenes évek végéig futottak hazánk s nem kevés KGST-ország útjain a legendás "farmotorosok" és "majompofás" társaik. Az Ikarus 55-ös távolsági busz, s a 66-os városi változat, egyesek szerint maga volt a megtestesült amerikai giccs, mások szerint épp ellenkezőleg, a "Cadillac-életérzés" szolid, honi változata a korántsem felhőtlen ötvenes évek Magyarországán."
 

Ikarus 66 a FAÜ tulajdonában

"A fővárosi tömegközlekedésben 1959-ben megjelent az Ikarus 66, az új, farmotoros típus, a nagy reménység. Kialakításakor elsősorban a fővárosi alkalmazhatóság lehetőségeit vették számításba. Az előzetes felmérésekből az tűnt ki, hogy a Fővárosi Autóbuszüzem utasforgalmi igénye kb. száz ülő és álló utast szállító járművek gyártását követeli meg."

   


A FAÜ-höz 1955-ben érkezett a GF 100-as.

 
 
     
 
 

"A kísérleti menetet a még gyári tulajdonú autóbusz ( GF-100 ) 1956 január 31-től tette meg a Nagykörúton közlekedő 12-es vonalán.

"Az Ikarus gyár az Ikarus 66 fő méreteit ennek alapján alakította ki. A tervezés már 1955-ben megkezdődött. Az alváz nélküli, önhordó kivitelben, 1-2-1 ajtóelrendezéssel kocsi szerkesztésében újdonságnak számított a farban elhelyezett motor.


 A kocsi méreteinek kialakítását végeredményben két körülmény korlátozta: az egyik a fordulási kör sugara, ami a tíz métert nem haladhatta meg, hogy a főváros legszűkebb kanyarjában is megbízhatóan közlekedjék, a másik a rendelkezésre álló Csepel 613 D típusú hathengeres 91,5 kW-os motor teljesítménye volt. A hátsó motor elrendezési előnye abban rejlik, hogy a hozzáférhetősége minden eddiginél kedvezőbb volt, a tömegelosztás pedig terheletlen állapotában is alacsonyabb padlószintet biztosított. A 11 375 mm hosszú és 5550 mm tengelytávú autóbusz befogadóképességét végül is 39 ülő és 52 álló utasra
méretezték."

Ikarus 66
Reprodukcio: "Ikarus 1948-1963"

 

Érdekes, hogy a képen csak Ikarus 66-os és 60-as busz látható. A kép szerzőjét nem ismerem

Moszkva tér

   

Nagyvárad tér

Az első menetrendszerű farmotoros autóbusz (GA 08-53) 1959. március 22-én indult útjára a 12-es vonalán a Boráros térről. E típusból 1959-ben 20, 1960-ban 55 kocsit kapott a Fővárosi Autóbuszüzem."

 

fotók: Székács András & Nagy Dénes Lajos

GA 08-44
   

** A később szállított 55 db. Ikarus 66 két szakaszban érkezett és a GA 11-xx sorozatba számozták. Először 20 db. érkezett egy "lekopasztott" változatban majd később 25 db. érkezett sokkal szebb kivitelben. A kocsi elején lévő szellőzőnyílás és a külső csíkozás is különbözött.

GA 08-50

Mindkét sorozatnak már külső bolygóműves hátsó hídja volt és a kerekek nagysága is szokásos FAÜ méret volt.

A GA 08-xx Ikarusz 66-osok kerékmérete 12.00 x 22 volt, mely eltért a FAÜ normál 11.00 x 20-as méretétől.
A 12.00 x 22 méretet később a FAÜ csuklósok 3-dik tengelyén használtak a nagyobb teherbírás miatt.

** Székács András

     

" Az Ikarus 66 típus mégsem vált vált be.
Sikertelenségének oka az volt, hogy - az Ikarus 30 és 31, ill. az Ikarus 60 és 620 típushoz hasonlóan - eredetileg nem városi, hanem távolsági autóbusznak tervezték.

GA 08-55

Utas-cseréje - az 1-2-1, alapjában véve nem feltétlenül kedvezőtlen ajtóelrendezés folytán - rendkívül nehézkes volt.
Kis ablakai az utasteret nyomasztották, ráadásul a kocsi szokatlan megoldású hátsó része az alapterület nagy részét igénybe vette.
Mindehhez járult még lassúsága is."

GA 80-43
     
GA 80-42
     

GA 80-43 1960. évi volt (hűtőrácsban „Ikarus 66” felirat), nem olyan, mint amilyen a képen van (1961. évi)
 

GA 11-36

 

GA 11-37
 


Pálmai Béla úr küldeményeként bővült a nem túl sokáig forgalomban lévő FAÜ-s Ikarus 66 képanyag.

GA 11-37

 

GA 80-64
 

 

GA 80-69

1962-ben 20, 1964-ben 55 kocsit vidéki AKÖV-ok vettek át.

Beszerzés Rendszám Alv.szám. Motor tip. Új rendszám 1963-tól Állományból törlése Egyéb változás, eladás
1953 GF 100 - - - - IKARUS-tól kisérleti üzemre
1959.03.20. GA 08-44 - - - 1962.01.30 MÁVAUT-nak, "S" 1969
1959.03.20. GA 08-49 - - - 1962 "S" 1969
1959.03.20. GA 08-55 - - - ismeretlen MÁVAUT-nak, "S" 1967
             
1960.05.13 GA 11-14 - - GA 80-42 1964.11.12 Miskolc, "S" 1969
1960.05.13 GA 11-15 - - GA 80-43 1964.11.12 Miskolc, "S" 1969
1960.05.24 GA 11-36 - - GA 80-64 1964.11.12 Miskolc, "S" 1970
1960.05.30 GA 11-37 - - GA 80-65 1964.12.31 Kecskemét, "S" 1971
1960.05.30 GA 11-41 - - GA 80-69 1964.11.12 Miskolc, "S" 1971

Vissza az autóbusz-közlekedés története oldalra.

 

 

1961-62

A MALÉV "farosa"
a Lánchídnál és az
"célállomáson"
Ferihegyen.

 

A MÁVAUT-nál és a Volánnál.
Hó, hó, hó...

GA 32-74

 

     

 

 

A Hó, hó, hó... c. sorozat fényképeit, Zöldy András úr ajándékozta.

15. VOLÁN, Veszprém
Benkő Péter gyűjteményéből

           

GC 15-55

             

 

                           

 

A képen a fenti Ikarus 66-os sofőrje
Ferenczy Lajos bácsi.

A felvételek 1970-ben készültek


GN 344,
egy első kiadású Ikarus 55, Debrecenben a MÁVAUT üzemeltetésében

GA 19-05,
egy szép esti felvétel, egy Ikarus 66-ról, a MÁVAUT üzemeltetésében.
Kivitele megegyezik a FAÜ-nek is szállított 66-oséhoz, de nem tartom valószínűnek azt,
 hogy a képen látható faros a FAÜ-től származna

 

A felvétel elférne az összes Ikarus típus oldalon, mert, ha jól megnézzük a képet,
 még egy Ikarus AMG is "kukucskál" az egyik 630-as mögül.


6. VOLÁN, Debrecen

Május 1-i szemle. A képen előtérben a GC 20-40, mellette a GC 20-36

                           
 
                           

 

Ikarus 66 és Ikarus 55 szemléi a debreceni 6. VOLÁN-nál

 
A kép előterében
a
GC 26-99-es
                       
 
                       
GC 34-05
mellette a
GC 34-90
 

 

A 6. VOLÁN telephelyén

 

 

GC 14-67

 

MÁVAUT Budapest

GA 89-42.
Csúnyának tartják, tartották, de valamiért mégis egyedi. Ez a darab még hordozza az Ikarus 30 típusú, pesties nevén "Nylon" buszra jellemző tetőablakokat, az érdekes repülőgép szárnyaira emlékeztető magasság jelző lámpákat,. A MÁVAUT tulajdonát képezte.

A képen hibásan Ikarus 66-nak írtam 55 helyett.

Budapest, Kosztolányi tér
a megszűntetett végállomás

Helyközi járatra beszerzett
 Ikarus 66-osok.
Az előtérben a GA 63-43 frsz.-ú 66-os
Mára 1 db. Ikarus 66-os maradt, amelyik még üzemképes.
 

 


Fent a GA 69-68-as Ikarus 55-ös,
a háttérben egy lényegesen korábbi gyártású Ikarus 66 áll.
Jobbra a GA 79-34-es, előtte egy első szériás faros "fara".
Mindegyik farmotoros magasságjelzői még a típust meghatározó "szárnyas" lámpatartók, első indexeik a ma már teljes hiánycikknek számító könnycsepp alakú, simulós lámpák.
 

 

 

Budapest, "Engels" tér
a másik megszűntetett központi MÁVAÚT végállomás

 

 

VOLÁN 22, Budapest

A VOLÁN 22 is átvett,
 kis számban Ikarus 66-ost.

 

Farmotorosok állami szerveknél, vállalatoknál, iskoláknál

Egy Ikarus 66 a "Récsei" garázs előtt.
Talán, a Büntetés Végrehajtás autóbusza volt.

 

A Műegyetem Ikarus 55-ös autóbusza.
E-mail-ben küldte egy kedves levélíró
 
A Műegyetemi Ikarus 66 a felirat tanúsága szerint az EKME busza volt, amely külön volt a BME-től. Később egyesült a két intézmény, így lett a Közlekedésmérnöki Kar is a BME egyik kara.
A kép készítésekor valószínűleg még külön volt a két intézmény.
Üdv:
SzigDani
Szigeti Dániel

 

Siklós 1974. Mező András küldeménye

 

BV 30-08. ex. GC xx-xx

A kép tanúsága szerint a Gyöngyösi VOLÁN Ikarus 55-e, még forgalomban, de már új rendszámmal.


A felvétel Nagy Zsolt Levente archívumából származik.

 

 

BV 05-79

1983. valahol a Mátrában.
 

 

 

Fotó: Komjáthy Zoltán, 1983.



"Faros" fotók Jobbágy Józseftől

 

Lengyelország, 1972.

Helyi járatban

 

MÁVAUT Kaposvár

Kapos Volán
A képen egy 1971-es gyártású Ikarus 66.22-es a Kapos Volán telepén, a jármű korábban a 16-os számú Volán Vállalatnál közlekedett, mint GC 39-35.

     

 


 

A lenti képen látható "Farosok" közül a képen jobb oldalon álló négy darabról van a

oldalon fotósorozat

Egy érdekes lap az Ikarus 55, 66 típusról

Reprodukciók