" A lényegesen korszerűbb, de z 1960-as évek fejlesztésének eredményességét jelezte az Ikarus gyár új és az eddigieknél csak rövid ideig használt járműtípusa az Ikarus 556. Hossza - 1 0885 mm - már megfelelt az Union Internationale Transports Publics (UITP) által ajánlott méreteknek. A korábbi nagy alapterületet elfoglaló megoldásoktól eltérően padló alatti motorral épült és az eddigi járműtípusokat meghaladó teljesítménnyel. Ennél a típusnál alkalmazták először a Rába (MAN-licenc) 2156 HM 6U típusú hathengeres, 141 kW teljesítményű, soros elrendezésű, padló alatti dízelmotort, amelynek hengerűrtartalma 9572 cm2. Befogadóképessége túlszárnyalta az előző típusokét, magasabb ablakaival barátságosabb lett.

Vezetőfülkéje már csupán a vezetőülést foglalta magába, tiszta levegőjű, nem zajos munkahely volt. Kifogásolni lehetett viszont az ajtóelrendezést. Bár már középső ajtót is alkalmaztak, de az ajtóméretek nem feleltek meg, az első ajtó 800 mm, a középső 1100 mm, míg a hátsó 1600 mm széles volt, azaz az első ajtó egy utasnak széles a középső kettőnek szűk, míg a hátsó kettőnek széles, de háromnak keskeny volt."

Hatósági vizsga
időpontja
Rendszáma Szolgálati
hely
Alvázszám Motorszám Megjegyzés
1964.01.08. GA 81-01~GA 81-05 Fürst 556-00-002~006/63 619.xx  
1964.07.20. GA 07-38II** Récsei 556/3 EO 680/468-12  
1964.07.20.~65.01.04. GA 81-06~GA 81-28 Fürst, Récsei 556-70-001~023/64 619.xx  

** Ikarus tulajdonú IK 556/3L típusú autóbusz, amelyet kisérleti üzemre a FAÜ 1964. július 20-tól december 31-ig átvett.
(Férőhely: 25 ülő-, 75 állóhely, önsúlya 9280 kg.)(Egy fotóra szükség lenne!!!)

1964 január 8-án a "Fürst" garázsból indultak útnak az első Ikarus 556 típusú autóbuszok. GA 81-01 az Ikarus 556 típus "0"-szériájának első kocsija, amit társaival együtt

(GA 81-01-től GA 81-28-ig a GA 81-04 kivételével amit különbusszá építettek)

1970-től átrendszámoztak. A GA 81-01 a GA 82-14 rendszámot kapta. A GA 81-04-nek maradt a rendszáma.
A GA 81-16 és a GA 81-17 1968-ban átkerült a VOLÁN-hoz, ahol emeletes buszt építettek belőlük.

Átrendszámozás
időpontja
Eredeti
rendszám
Fődarabcserét követő
új rendszám**
Megjegyzés
1970.01.13.~1970.07.20. GA 81-01~GA 81-03 GA 82-14~GA 82-16  
Nem lett átrendszámozva GA 81-04 - 1967.05.10. Különjárati városnéző***
1970.01.13.~1970.07.20 GA 81-05~GA 81-13 GA 82-17~GA 82-25  
1970.01.13.~1970.07.20 GA 81-14 GA 82-26 65.09.06. rendszámelvesztés miatt
a még szabad GA 81-29-re számozva.
1970.06.08. GA 81-13 GA 82-27  
1969.10.03 GA 81-16 & GA 81-17 GA 81-17 `Emeletes autóbusz építéshez átadva
20. AKÖV-nek (Budapest)
1970.01.13.~1970.07.20 GA 81-18~GA 81-28 GA 82-28~GA 82-38  
1973.02.02. GA 82-30 ex. GA 81-20 GB 33-94 A vállalati KISZ. bizottságnak átadva*

*Egy fotóra nagy szükség lenne!!!

**A KPM autófelügyelet 4559-7/69 számú engedélyével felújításkor az eredeti fődarabokat a sorozatgyártásnál alkalmazottakra cserélték.

*** A GA 81-04-est 1967 május 10-én minősítették át különjárati városnézővé a Budapest Tourist megbízásából. Ajtóelrendezése 1-0-0-ra változott és utasterében 2+2 ülésrendezést hoztak létre. A jármű városnéző- és kirándulójáratokat bonyolított le, 1977. április 15-iki selejtezéséig.
Alvázszáma: 556.00-004/65 volt.**(Nagy Zsolt)
1968-tól a sorozat végül is a GA 81-31-től kezdődik, és a "GA"-s forgalmi rendszámok közül a GA 82-75-ig tart.
A GA 81-32-nek rendszáma elveszett átszámozva GA 82-08-ra **.

Az állomány, korábbi és további változásai

Év Nyitó
állomány
+
-
Állományváltozás Záró
állomány
Egyéb
1964 0 (+28) GA 81-01~81-28 28  
1966 28 (+1) GA 81-29 (65.12.31) 29  
1967 29 (-1) GA 81-04 28 különjárati
állományba
1968 28 (+52)
(-2)
GA 81-31~82-00; GA 82-09~82-13
GA 81-16; GA 81-17*
78 * Emeletes busz átépítés
A 4-es 5-ös viszonylaton közlekedő
Ik 620-asokat cserélték fel ezzel a szállítással
1969 78 (+30) GA 81-76~82-00; GA 82-09~82-13 108  
1970 108 (+35) GA 82-40~82-74 143  
1971 143 (+50) GC 45-01~45-50 193  
1972 193 (+78) GC 45-51~46-13; GC 47-15~47-29 271 Ekkor már keveredik
a rendszám az Ik-280-asokkal
1973 271 (-1) GA 82-30 ex. GA 81-20 270 KISZ. busz
 
Évszám Meglévő állomány Selejtezés db. Záró állomány Egyéb
1975 270 -8 262  
1976 262 -61 201  
1977 201 -50 151 Átminősítés
Oktatóbusz: GC 45-64; GC 45-88
Munkásszállító: GC 45-28; GC 45-41
1978 151 -77 74  
1979 74 -57 20 Átminősítés
Oktatóbusz: GC 45-64; GC 45-88
Munkásszállító: GC 45-28 autóbuszállományba véve;
1980 20 -20 0  

Az Ikarus 556-os típusból 1964 és 1972 között 274-et vettek állományba.


A fővárosi lakótelepek kiépülése újabb viszonylatok indítását igényelték.
1973. május 17-től indították a 73-as viszonylatot és
1973. szeptember 3-tól a
173E, expressz járatot az Újpalota lakótelepre.

 

Viszonylat Útvonal Menetidő
perc
 
73 Bosnyák tér - Újpalota, Felszabadulás útja 12 `73-tól
173E Baross tér, Keleti pu. - Újpalota, Felszabadulás útja 22 `73-tól

 

GA 82-32 ex GA 81-22
Alvázszáma: 556 70/018/64**
1964. december 30-án helyezték forgalomba
1979. december 29-én törölték az állományból

 

Az 1972. május 8-i Telepes utcai baleset után.
A busz a GA 10-76-os
Ikarus 620-sal karambolozott.
A háttérben a GA 84-65-ös Ikarusz 60-as a BKV propaganda különjárata

 

 
GA 81-49
Hatósági vizsga: 1968. január 4.állományból törlése: 1976. február 1. Alv.sz.:556.71-030/67. Motor:D614 a motorcseréig
Mint a képen is látható, a sofőrje nagyon odafigyelt a járművére, festegette, díszítgette. A hűtőrácson látható IKARUS jel is csak ezen a járművön volt, akkor már. Nagy Zsolt** kimutatásában található, hogy 1971. január 18-tól "a KPM Af 4137/70 sz. engedélyével D2156 HM 6 U típusú Rába-MAN motor és AS 70-6 típusú sebességváltó került beépítésre. 500000 Km-t futott."** A 155-ös gyorsjáraton járt a 155-ös csuklósításáig.
A GA 81-49. Az egik legjobban karbantartott Ikarusz 556.

 

A GA 81-50
a Bosnyák téren 1973-ban.
1968 január 4-én került a "Récsei" garázs üzemeltetésébe és 1976. december 11-én törölték az állományból. 519 ezer km-t tett meg
Alvázszáma: 556.71-029/67**

 

A GA 81-53 ("Récsei" garázs) egy BKV-s felvonuláson
Beszerzés: 1968.01. 07. Selejtezés: 1976. O7. 563 ezer km-t futott.
Alvázszám: 556.71-042/67**

 

A GA 81-56
a garázsban, indulás előtt.
1968 január 7-én került a "Récsei" garázs üzemeltetésébe és az 556-osok közül elsőként "társával" a GA 81-41-el együtt,
1976. január 2-án törölték az állományból.
Alvázszáma: 556.71-045/67**

 

Viszonylat Útvonal Menetidő
perc
 
2 Irinyi u. - Lánchíd -Böszörményi út - Lékai J. tér - Szendrő u. 21  

 

GA 81-69
1968 január 4-én került a "Récsei" garázs üzemeltetésébe és 1976. július 9-én törölték az állományból.
500 ezer kilométert teljesített
D 614-es motorral szerelték
Alvázszáma: 556.71-001/67**

 

GA 82-09
1969 november 11-i szállítású Ikarus 556. "Récsei" garázs üzemeltetésébe került.
1976. július 6-án törölték az állományból.
505 ezer kilométert futott
D 614-es motorral szerelték, Alvázszáma: 556.72-167/69**

 

Viszonylat Útvonal Menetidő
perc
 
22 Moszkva tér - Budakeszi út - BUDAKESZI 22  
122 Moszkva tér - Budakeszi út - BUDAKESZI   `71. január 3.
156E Moszkva tér - Hűvosvölgy, Hidegkúti út 13 `73. április 2.

 

GA 82-55
 
GA 82-41
Fotó: Székács András
 
Fotó: Székács András
1970 októberétől 1979 végéig a másik 1970 októberétől 1977 márciusig
voltak forgalomban. Mindkét busz az Óbudában kezdtek, de a GA 82-41-es 1978-ban átkerült a "Fürst" üe. állományába.

 

A GC 45-26, az 1972. év végén történő forgalmi változások előtt, 5-ös viszonylaton.
 

 

Az 5-ös viszonylat útvonala a Metró, 1972-es átadása előtt és után.
Viszonylat Útvonal Menetidő
perc
 
5 Dembinszky u. - Lánchíd - Moszkva tér - Pasaréti tér 29 `72-ig
5 Március 15. tér - Pasaréti tér 20 `73-tól

 

 

1970. november 15-re készült el a Keleti pályaudvar indulási oldalán az Újpestre járó 20, 20A, 30-as atóboszok korszerűsített végállomása.
Viszonylat Útvonal Menetidő
perc
20 Keleti pu. - Reitter F. u. - Újpest, Fóti út 31
30 Keleti pu. - Reitter F. u. - Béke út - Megyer, Szondy u. 34

 

A GC-31-32 ex. GC-45-96
("Récsei" garázs) a 30-as viszonylaton
1974. január 8-án az eredeti rendszám elvesztése miátt átszámozták
Beszerzés: 1972.06. 28. Selejtezés: 1979
Alvázszám: 556.35-1494/72**

 

A GC 45-69
az Erzsébet hídon
Beszerzés: 1972.06.26. Selejtezés: 1978.10.19.
Alvázszáma: 556.35-1449/72**

 

A GC-45-76_v5
 
A képen a GC 45-76,
a megszűnt, ill. lerövidített 5-ös viszonylat végállomásán a Dembinszky utcában.

Alvázszáma: 556.35-1485-72**

 

GC 45-32
Besz.: 1971.08.18. Selejt.: 1978.01.28. Alv.sz.:556.72-1920**
A lentebb látható GC 45-31 testvére. Úgy tűnik, a 32-re végződő rendszámú kocsik, nem túl szerencsések.
 
Viszonylat Útvonal Menetidő
perc
14 Kosztolányi D. tér - Baross Gábor telep, Ispiláng u. 32

A GC 45-311971. augusztus 18-án helyezték forgalomba és 1978. október 19-én vonták ki.
Alvázszáma: 556 72/1920/71**
 
Selejtezés után
 
Így nézett ki, múzeumba kerülése előtt
Ikarus 556, Szentendre - múzeum
GC 45-31
Tudomásom szerint az egyetlen ép darab

Ikarus 556 Ferihegyen

     
A MALÉV is sokáig használt Ikarus 556-ost

Prototípus átépítés
A FAÜ-hez 1964.12.23-án a érkezett GA-81-16 és a GA-81-17 rsz. Ikarusz 556-os autóbuszokat 1968.10.03-án emeletes autóbusz építéshez átadták a 20 sz. AKÖV-nek
 
Reprodukció az Autó-Motor 1969. januári számából

 


 
 
Saját felvételeim közül, csak ez az egy van 557-ről és ez is csak véletlenül. Nem sok futott ebből a típusból. Ha jól emlékszem, a bordó volt.
 
 
 
Az Erzsébet téri, a képen még MÁVAUT autóbusz pályaudvar. Egy Ikarus 557-es is áll a "droszton". A MÁVAUT-nak is és a VOLÁN-nak is kevés volt ebből a típusból.
   

 

 

 
"Padló alatti 180 LE-s motorral voltak ellátva, kormányberendezésük szervó rendszerű, tengelykapcsolója, pneumatikusan működtehető. Sebességváltójuk ASTRA AS 65/4 típusú, 5 előre és 1 hátrameneti fokozattal. Üzemanyagtartálya 250 L-es. Az autóbuszok LIKINO gyártmányú futóművekkel ( A és C tengely ) vannak felszerelve."**
 
   
 

 


A FAÜ először 1964-ben vásásrolt az Ikarus 180-as típusból.

 

Hatósági vizsga
időpontja
Rendszáma Szolgálati
hely
Alvázszám Motorszám Megjegyzés
1964.01.10. GA 85-10~GA 85-18 Fürst 180.00.63/01~/09 619.xx  
1964.10.17. GA 07-30II** Récsei 180.00/12-64 EO 680/468/11  
65.01.13. GA 85-19 Fürst na. na. Az AUTÓKER-től
1965.09.27.~65.12.31. GA 85-21~GA 85-43 Fürst 180.70-001~02x/64 619.xx  

Az állomány, korábbi és további változásai

Év Nyitó
állomány
+
-
Állományváltozás Záró
állomány
Egyéb
1964 0 (+10) GA 85-10~85-19 10  
1965 10 +21 GA 85-21~85-41 31 GA 85-18 -> GA 85-20
1966 31 +2 GA 85-42; GA 85-43 33  
1967 33 +20 GA 86-53~86-72 53 Ikarus 180-asok kapják, folytatólagosan az addigra már gyártásukat befejezett FAÜ csuklósok rendszámát
1968 53 +111 GA 86-73~87-83 164  
1969 164 +65 GA 96-26~96-90 229  
1970 229 +50 GA 87-84~88-00; GA 95-88~96-00
GA 96-06~96-25
279 A GA 96-01~05 VOLÁN-os rendszám
GA 95-80~84 Különjárati
1971 279 +26 GA 96-91~97-00; GC 46-14~46-29 305 GC 46-13-ig Ikarus 556
1972 305 +110 GC 46-30~46-99; GC 47-00~47-14
GC 47-30~47-53; GA 95-85
415 Ekkor már keveredik
a rendszám az Ik-260-asokkal
GC 47-15~47-29 Ikarus 556
1973 415 0   415  

 

Évszám Meglévő állomány Selejtezés db. Záró állomány Egyéb
1974 415 -17 398  
1975 398 -14 384  
1976 384 -114 270  
1977 270 -84 186  
1978 186 -60 126  
1979 126 -35 91  
1980 91 -91 0 Az utolsó 41 db. Ikarus 180-ast
az Óbuda üe. selejtezte 1980. január 20-án

 

GA 85-11, GA 85-12. Minkét buszt 1964. 01.10-én vették állományba. Alv.sz. 180.00.63/02 és 03**
 
A Fürst garázs állományába tartozott, mindvégig. 16 év elteltével 1980. január 15.-én törölték az állományból.**   Kezdetben a "Fürst" garázs állományába tartozott, majd áthelyezték az Óbudai garázsba. 1978. szeptember 1-én selejtezték.**

 

GA 85-21-től GA 85-43-ig az Ikarus 180-asok viszonylatszámjelzője kisméretű, négyzetalakú volt. A vezetőfülke oldalablakán egy törés volt amit a későbbi típusoknál elhagytak és a viszonylatszámjelzőt is széles téglalap alakúra gyártották.

 

GA 85-28
75-ös trolipótlón
Beszerzése: 1965 december 29,
Selejtezése: 1974.
Az egyik első szállítású Ikarusz 180, GA-85-28

 

A GA 85-41
a piros
155*-ösön a Flórián téren
 
Egy "buszkorszakot" váltva a GC 46-21
de ugyan ott ahol a másik kép, a 34-esen
Beszerzése: 1965 december 29,
Selejtezése: 1975.06.20.
410900 km-t futott
 
Beszerzése: 1971. december 18.
Selejtezése: 1980.10.20.
 

 

* A 155-ös gyorsviszonylat 1970. december 1-től közlekedett
Viszonylat Útvonal Menetidő
perc
 
55 Óbuda, Miklós u. - Árpád híd - Hungária krt. - Népliget 38  
155 Óbuda, Miklós u. - Árpád híd - Hungária krt. - Népliget 30 `70-től

 

 

GA 86-71
Beszerzése: 1967 október 4. Selejtezése: 1977

 

Viszonylat Útvonal Menetidő
perc
 
6 Nagyvárad tér - Kálvin tér - Margit híd - Óbuda, Miklós u. 33 `76-ig
6 Engels tér - Margit híd - Óbuda, Miklós u.   `76. december 31.
6 Nyugati pu.- Margit híd - Óbuda, Bogdáni út   `81. december 30.

 

GA 86-87   1968. január 1-től, 1977. október 25-ig üzemelt**
 
A Keleti pályaudvarnál, valamikor új korában. Akkor még minden üzemelt, 67, 44-es villamos, UV-kal és 1500-asokkal.
A Madách téri, már megszűnt 1-es viszonylat megállójában.
 

 

GA 95-91 balesete.

         
     
         
 
 
 
 
 

 

Viszonylat Útvonal Menetidő
perc
 
1 Kacsóh P. út - Szabadság híd - Bartók B. út - Kelenföldi pu. 29 megszűnt

 

A járműtárolás és karbantartás gondjain enyhített, hogy 1970. január 14-én üzembe helyezték a korszerűen felszerelt, 250 jármű kiszolgálására alkalmas Óbudai autóbuszgarázst
A felvétel valamikor 1975-ben készülhetett, mert az Óbudai garázs 1974. végén kapott 260-as Ikarust

 

Egy GA 96-xx frsz.-ú Ikarus 180-as
az 1-esen a Kálvin téren a képen látható járművekből ítélve, valamikor a `70-es évek legelején.

 

GC 46-25
~
A "Fürst" üe. autóbusza, 1971 december 18-án került állományba és elég hamar,
1976. 12. 06-án selejtezték.
585 ezer kilométert futott. Alv.sz.:180.36-1421/71**

~

 

GC 46-72
Fotó: Székács András
~
Az Óbudai üe. autóbusza, 1972 szeptemberében került állományba és az utolsók közt selejtezték 1980. január 20-án.
Alv.sz.:180.36-1014/72**

~

 

Viszonylat Útvonal Menetidő
perc
 
12 Karolina út - Alkotás u. - Moszkva tér - Nagykörút - Petőfi híd - Karolina út
körforgalom, mindkét irányban
43 `88 január 4-ig
12A Moszkva tér - Nagykörút - Petőfi híd - Boráros tér 23 `88 január 4-ig
12 Moszkva tér - Nagykörút - Petőfi híd - Boráros tér 22 `88 január 4-ig

 

GC 47-00
Alvázszáma: 180.36-1033/72**
Szemlére vár
     
A képen látható GC 47-00 Ikarus-t társaival együtt 1972 december 19-én szállították a BKV-hoz. A GC-46-96-tól a GC-47-14-ig Ikarus 180 típus és a Récsei garázsba kerültek. A GC-47-15-től GC-47-29-ig, Ikarus 556 típus, amelyeket 1972 december 29-én szállítottak szintén a Récsei garázsba. GC-47-30-tól GC-47-53-ig még 180-as típus, onnantól kezdve már megjelenik az Ikarus 260-as.
 
Haller utca, volt Hámán Kató út 1976-ban. A képen a GC 47-00 rendszámú Ikarus 180, a 33. viszonylaton.
 

 

Viszonylat Útvonal Menetidő
perc
 
33 Dandár u. - Mező I. út - Csanádi u. - Dráva u. 29 megszűnt

 

Egy új, 1972 szeptemberében beszerzett Ikarus 180 az 55-ösön
A felvétel a Váci út és az Árpád híd felhajtójának kereszteződésében készült. Ekkor még csak elképzelés volt a felüljáró
 
     
 
 
 
A GC 47-14-es "Récsei garázs" általi felújítása után
GC 47-14
         

 


MHSZ. - BKV Lőpavilon
ex. GA 96-00
 
 

 

GA 96-00
Beszezése: 1970. november 22. Selejtezés: 1978. szeptember 25.
Alvázszám: 180.72-1205/70**
Ikarus 180, Szentendre - múzeum,
 

 

 
 
 

 

 
 
A GA 96-00 fotói Miskolcon
 
 

Selejtezések

GA 87-00
 
és egy belső kép a GA 87-25-ről
 
Egy pár fotó az utolsó előttiek selejtezéséről, 1977-ből. GA 87-29, GA 96-87
 
A kép előterében jobbra a GA 87-29-es összetört hátulja.

 

GC 46-96
A felvétel készítőjét nem ismerem!! A felvétel az Óbudai garázsban készülhetett.

 

Frsz. Szolg.hely Alv.szám Hatósági vizsga Állományból törl. Telj. kocsi km.
GA 87-00 Récsei 180.72-078/68 68.08.08. 77.04.27. n.a.
GA 87-25 Récsei 180.72-137/68 68.08.25 75.12.09 460 ezer km.
GA 87-29 Récsei 180.72-136/68 68.08.25 76.05.24 n.a.
GA 96-87 Récsei 180.72-435/68 69.08.26 76.01.06 n.a.
GC 46-25 Fürst 180.36-1421/71 71.12.18. 76.12.06. 585 ezer km.
GC 46-96 Fürst -> Óbudai 180.36-1670/72 72.09.23 80.01.06 n.a.

 


Külföld, Lengyelország 1972.

 

 
 
     
 

 


Reprodukciók

Vissza a kezdőlapra